آموزش فلش 5
سمبل های دکمه ای(Button Symbol):
برای ساختن دکمه ها در فلش مورد استفاده قرار می گیرند. در صفحه باز شده برای ساخت دکمه 4 فریم وجود دارد.
فریم Up:این فریم نماد حالت عادی دکمه است یعنی حالت اولیه دکمه.
فریم over: وقتی اشاره گر ماوس را روی آن قرار می دهید به آن شکل در می آید.
فریم down:وقتی روی دکمه کلیک می کنید ظاهر می شود.
فریم Hit:کاربر محتوای این فریم را نمی بیند و برای نشان دادن محدوده عمل دکمه است.
برای ساخت سمبل دکمه برای مثال مراحل زیر را انجام دهید.
- یک سمبل دکمه ای به حالتی که در روش ایجاد سمبل گفته شد بسازید.
- در صفحه مربوط به ساخت دکمه یک مستطیل آبی بکشید.در این حالت فریم حالت up پر می شود (دایره مربوط به فریم آن سیاه می شود.)
-کلید F6 را بزنید تا یک فریم کلیدی در قسمت over ساخته شود رنگ مستطیل را سبز کنید.
- مجدد کلید F6 را بزنید مستطیل فریم down رنگ قرمز در آورید.
-در زیر فریم Hit کلیک راست کرده و گزینه insert blank key frame را انتخاب کنید تا یک فریم خالی ایجاد شود و با ابزار کشیدن مستطیل محدوده مورد نظر برای دکمه را در فریم hit تعیین کنید.
- دکمه شما ساخته شده و در پانل Library قرار می گیرد .
نکته : فریمهای ذکر شده در بالا می توانند شکلهای متنوع و متفاوتی از یکدیگر داشته باشند.
نکته: برای تست دکمه در صفحه به منوی control رفته و گزینه Enable simple buttons را تیک بزنید .
سمبل های نمایشی (Movie Clip Symbol)
اگر بخواهیم یک قطعه نمایشی را چند بار استفاده کنیم بهتر است آن را به صورت سمبل در آوریم برای این کار قطعه انیمیشنی فریمهای قطعه انیمیشنی که ساخته اید با فشار دکمه ماوس و کشیدن روی فریمها به حالت انتخاب در آورید و سپس روی آن کلیک راست و گزینه copy frames را انتخاب کنید . سپس یک سمبل جدید ایجاد کرده و نوع آن را movie clipانتخاب کنید حال فریمها را در time line سمبل فریمها را با کلیک راست و انتخاب paste frames به خط زمان منتقل می شود.خوبی این نوع سمبل این است که time line سمبل نمایشی از time line اصلی متفاوت است و با قرار دادن این سمبل در خط زمان اصلی فقط 1 فریم روی آن قرار می گیرد.
سمبلهای گرافیکی(Graphic Symbol)
این سمبلها برای قرار دادن یک عکس یا شکلی که خودمون رسم کردیم بکار می رود.با استفاده از آنها کارهای جالبی می توانیم انجام دهیم مثلا بعد از اینکه سمبل را ساختیم و داخل فلش قرار دادیم در پانل properties می توانیم با تغییر گزینه های color کارهای جالبی بکنید.
Color:
Color برای سمبلها در پانل properties نمایش داده می شود و شامل موارد زیر است.
None:حالت عادی
Brightness:برای تنظیم نور و روشنایی بکار می رود.
Tint: با انتخاب یک رنگ و مقدار وضوح آن رنگ سمبل را به رنگ مورد نظر در می آورد.
Alpha:مقدار وضوح سمبل را در صفحه نمایش نشان می دهد هر این مقدار کمتر سمبل محتر می شود.
Advanced:درجه رنگهای اصلی و alpha را تنظیم می کند.