آموزش فلش 4
سمبل:
یک عنصر با قابلیت استفاده مجدد که در کتابخانه فلش ذخیره می شود ما میتوانیم هر شی را که خود می سازیم یا از بیرون وارد می کنیم استفاده از سمبل دو فایده مهم دارد:
1)استفاده از سمبل باعث می شود حجم فایلهای طراحی شده کاهش بیابد. هنگامی که یک سمبل را وارد پروژه خود می کنید در واقع از یک نمونه استفاده کرده اید و این نمونه به سمبل اصلی اشاره دارد و افزودن هر تداد از آن به پروژه تاثیری در حجم فایل ندارد.
2)استفاده مجدد و ویرایش سمبلها ساده تر است.
روش ایجاد سمبل:
برای این کار دو روش وجود دارد:
شکل مورد نظر خود را در حالت انتخاب قرار دهید و کلید F8 را بزنید یا به مسیر insert\new symbol بروید و یا از پانل Libraryاستفاده کنید در هر سه مورد پنجره convert to symbol باز می شود.در قسمت behavior نوع سمبل را تعیین کنید.و در قسمت name نام مورد نظر برای سمبل را وارد کنید.
پانل Library:
سمبلها شما در این پانل قرار می گیرد.در زیر این پانل دکمه هایی شبیه دکمه های زیر timeline وجود دارد که برای ساختن سمبل جدید یا ساخت پوشه برای قرار دادن سمبلهای مشابه در یک پوشه و یا حذف سمبل وجود دارد.برای تغییر نام سمبلها بر روی آنها دبل کلیک کنید یا کلیک راست کرده و rename را انتخاب کنید.
قرار دادن سمبلهای مشابه در پوشه :
برای قرار دادن سمبلها در پوشه هم از پانل Library یک پوشه جدید ایجاد کنید و سمبلهای مورد نظر را یکی یکی با نگه داشتن ماوس روی آنها گرفته و سپس با کشیدن به سمت پوشه وارد پوشه کنید. راه دیگر اینکه روی سمبل مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Move to new folder را انتخاب کنید نام پوشه مورد نظر را در پنجره باز شده وارد کنید سمبل در پوشه جدید وارد می شود.
نحوه استفاده از سمبل :
سمبل را از پانل library با نگه داشتن ماوس گرفته و به داخل صفحه بکشید.سمبل در صفحه ظاهر می شود.
ویرایش سمبلها:
روی سمبل کلیک راست کرده edit را انتخاب کنید وارد صفحه مربوط به آن سمبل می شوید و حال می توانید آن را ویرایش کنید.
حذف پوشه یا سمبلها:
دو راه وجود دارد یکی استفاده از آیکون سطل زباله در پانل library است برای این کار روی نام سمبل یا پوشه مورد نظر قرار بگیرد و آیکون سطل زباله را فشار دهید پس از تایید حذف سمبل یا پوشه حذف می شود. راه دیگر اینکه روی سمبل کلیک راست کرده و گزینه Delete را انتخاب کنید.
نکته:اگر یک سمبل را ویرایش یا حذف کنیم در هر جایی که آن سمبل را استفاده کرده بودیم ویرایش یا حذف می شود.
انواع سمبلها:
1)سمبل های دکمه ای(Button Symbol):برای ساختن دکمه ها در فلش مورد استفاده قرار می گیرند.
2)سمبل های نمایشی (Movie Clip Symbol):برای سمبل کردن قطعات انیمیشنی از این حالت استفاده می شود.
3)سمبلهای گرافیکی(Graphic Symbol):اشکالی که یا خود ترسیم کرده ایم یا از برنامه های دیگر وارد فلش می کنید از نوع گرافیکی در نظر بگیرد.